TAKI İŞİ SABIR, SEVGİ VE EMEK İSTER ...
Takı tasarımı ve atölye uygulamaları gerçekten sabır gerektiren bir iş, önceden bu işin daha kolay yapılabileceğini düşünüyordum. Dokuz Eylül Üniversitesi'nde almış olduğum eğitimim süresince ve zorunlu yaz stajımla birlikte bu işin sabır, sevgi ve emek istediğini daha iyi anladım.
Bir takı tasarımı eskiz çalışması |
Örnek Kolye Yapımı:
Gümüş ayarlanır içine 925 ayar yapmak için bakır ilave edilir. Fakat, has çerçeve ve taşın etrafı için 1000 ayar gümüş kullanılması gerekir ki taş kolayca sıvanabilsin. Daha sonradan gümüş eritme potasına konularak eritme işlemine geçilir. Bu işlemde ilk önce plaka ve tel derece ısıtılır ki, döküm esnasında sıcak bir malzemeyi soğuk bir malzemeye dökerken sıçrama olmasın. Potadaki gümüş eritilmeye başlanır bu arada derecelerin içerisine bal mumu sürülür. Maşa yardımıyla potada eriyen gümüş derecelere dökülür. Dökülen gümüşler temizlenmesi için asite atılır.Ve daha sonra silindirden
tel ve plaka halinde çekilir, bu işlemi yaparken arada gümüş metali tavlama dediğimiz yöntemle yumuşatmak gerekir. Aksi halde, metalde çatlamalar oluşur. İstenilen ölçütlerde ve mikronlarda yapılan gümüş metaller hazır olduğunda, taş seçimi yapılır ve kağıda çizilmiş olan tasarıma uygun harekete geçilir. Boraks adı verilen madde hazırlanarak kaynak işlemine geçilir. Boraks, kaynağın akışını sağlamak için kullanılır.
Potada şaloma yardımıyla eritilen gümüşün mum sürülen dereceye döküm aşaması |
Takı yapımında taş kullanılacaksa işimiz biraz daha zor, ısı iyi ayarlanmalı ki taş zarar görmesin ...
Taş çerçevesi hazırlanıp, uçları kaynatılır ve düzeltilip taşa göre gümüş plakaya kaynak yapılır. Daha sonra kenar süsleri kaynatılır ve yüzey temzilenmesi, boraks pisliklerinin giderilmesi için kolye asite
atılır. Kolye bu aşamadan sonra suya sokularak kurutulma işlemine geçilir. Eğer ki; gümüş üzerinde kalıntı parçalar varsa kıl testere ile kesilerek tesviye işlemine yani eğeleme işlemine geçilir.
![]() |
Atölyede son aşama olan takının cilalanma aşaması |
![]() |
Eğeleme işlemi ile gümüş üzerindeki kalıntıları yok etme aşaması |
![]() |
Dokuz Eylül Üniversitesinde okurken yapmış olduğum "Şirince temalı" eskiz çalışmalarım |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder